Teosed

Vaade Toompeale
"Vaade Toompeale"

Adamson-Eric (1902–1968)

Adamson-Eric on üks eesti säravamaid modernistlikke kunstnikke. Ta oli andekas ja erakordselt mitmekülgne looja, kes kujunes legendiks juba oma eluajal, olles võrdselt tugev nii maalikunstis kui ka peaaegu kõigil tarbekunsti- ja disainialadel.

Adamson-Ericu maaliloomingut iseloomustab tundlik värvimeel, maitsepeenus ja elegantne vaimukus. Kui 1920. aastatel suhestus noor kunstnik väga mänguliselt nii sürrealismi kui ka kubismiga, siis 1930. aastate teisel poolel muutus kunstniku käekiri maalilisemaks ja koloriit helgelt säravaks.

Elu lõpuaastail jätkas ta 1930. aastate teisel poolel väljakujunenud realistlikus maalilaadis, pöördudes ühtlasi suure otsingukirega abstraktse kunstikeele võimaluste suunas.

„Suvine meri“, 1966

Ida Anton-Agu (1904–1993)

Ida Anton-Agu lõpetas Pallase 1935. aastal Ado Vabbe õpilasena. Ta esines pidevalt Tartus eri žanrites töödega. Tal on olnud mitmeid isikunäitusi, sh 1977. aastal Eesti Kunstimuuseumis. 1930. aastatest oli talle omane laialöögiline üldistav pintslikäsitlus, 1960. aastate lõpupoole hakkas mõju avaldama neoimpressionism, laad muutus pehmelt täppivaks.

(Mai Levin)

"Vaade Pakri saarelt"

Julius Gentalen (1903–1966)

Julius Gentalen oli peamiselt iseõppija, oma esmase kunstilise ettevalmistuse sai ta Viljandis kunstnike Villem Ormissoni ja Ants Murakini käe all. Esimesel kunstinäitusel (Eesti Kujutavate Kunstnikkude Keskühingu näitusel) osales ta juba 19-aastaselt, koolipoisina töötas karikaturistina ajalehe Sakala ja Meie Mats juures. Pärast eragümnaasiumi lõpetamist Tallinnas õppis Tartu Ülikoolis õigusteadust ja töötas 1936. aastast haridusministeeriumi käsundusametnikuna, pärast seda juristina.

Töö kõrvalt tegeles ta kunstiga ning osales aktiivselt kunstielus. Ta esines näitustel Lätis, Leedus, Poolas, Ungaris, Itaalias ja Belgias. Nendelt näitustelt soetas Rooma kaasaegse kunsti muuseum ühe tema Tallinna sadamavaate ja Riia kunstimuuseum Lõuna-Eesti maastiku. 1930. aastate lõpus tegi ta mitu loomingulist reisi Euroopasse, 1944 põgenes Saksamaale, sealt 1949 USA-sse.

Gentaleni loomingule on iseloomulik impressionistlik maalitunnetus. Teda võlusid valguse vahelduvad seisundid, muutuvad atmosfäärid ja värvide kirevus. Tema inspiratsiooniallikad olid sadamad, metsad ja õhtud.

„Merepõhi“,

Eerik Haamer (1908–1994)

Kuressaares sündinud ja 1930. aastast Pallases õppinud Eerik Haamer lõpetas kooli 1935. Nikolai Triigi õpilasena. Töötas seejärel Tartu koolides joonistusõpetajana ning 1941–44 Tallinna Rakenduskunsti Koolis maali-, joonistus- ja anatoomiaõppejõuna. Lahkus 1944. aastal Rootsi. Alates 1955. aastast oli vabakunstnik.

1930. aastatel kujunes Haamerist silmapaistvamaid figuraalkompositsioonide maalijaid. Selleaegsele loomingule on omased jõulisus, lürism, pastoosne maalimisviis ja valgusefektide kasutamine. Hiljem muutus käsitlus karmimaks ja eepilisemaks. Sügav ainetunnetus ja paatosevaba kujutusviis annavad maalidele filosoofilise tähenduse. 1950. aastate lõpus ja 1960. aastate alguses lõi

Haamer Hispaania ja Portugali reiside muljeil suuri dekoratiivseid, rõhutatud kontuuriga kompositsioone. 1960. aastate algul maalis lühikest aega abstraktses laadis.

„Kivikoristus“

Ernst Hallop (1908–1980)

Portreemaalija. Astus 1928 Pallasesse, kus õppis Ado Vabbe ateljees. 1932 lubati meisterateljeesse. Lõpetas Pallase maali alal 1934. 1930. aastate lõpus tegutses vabakunstnikuna Võrus, 1940 võeti vastu Kunstnike Liitu.

Põhiliselt looduspilte ja linnavaateid jäädvustanud kunstnik on palju maalinud Lõuna-Eestis. Eriline koht tema loomingus on Võrumaa looduse kujutamisel, sest Võrumaal möödus ka kunstniku lapsepõlv. Tema II maailmasõja ajal maalitud teoseid leidub Tšeljabinski muuseumis.

Kunstnik oli kirglik rännumees, ta on käinud Siberis, Kaug-Põhjas, Karjalas, Kaspia rannikul ja Gruusias. 1976. aastal valmisid tal "Solovetsi klooster", "Saariselga tundra Soomes", "Kandalakša lähistel", "Põhja-Dvina", "Kaljune saar Põhja-Laadogal" jm maalid. Tema pehmekoloriidiliste loodusmaalide kõrvale võiks paigutada ka rea tuntud kultuuritegelaste portreid ("Fr. Tuglas", "J. Vahtra", "V. Gurjev" jt), samuti autoportree, inseneride, tööliste ja üliõpilaste portreed.

(Mai Levin)

„Suvila“

August Jansen (1881–1957)

August Jansen õppis 1900–04 Peterburi Kunstide Edendamise Seltsi kunstikoolis ning 1905. aasta sügisel astus ta Peterburi Kunstide Akadeemiasse, mille lõpetas terviseprobleemide tõttu 1913 maali erialal. Kodumaale naasis kunstnik 1917. aastal. 1927. aastast töötas ta õpetajana Riigi Kunsttööstuskoolis. 1946. aastal sai ta Tallinna Riikliku Tarbekunsti Instituudi professoriks.

Janseni loomingu hulka kulub portreid, maastikumaale, linnavaateid, ulatuslikke kompositsioone, dekoratiivseid pannoosid ning natüürmorte. Tehnikatest eelistas ta õlimaali, vähem temperat, guašši ja pastelli. Ta oli erakordselt viljakas looja – tema käe all on valminud u 1000 teost, millest 300–400 hävisid II maailmasõjas.

„Enne äikest“

Viktor Karrus (1913–1991)

1940. aastal Pallase lõpetanud Viktor Karrus on tähelepanu äratanud pea kõigil eesti maali arengujärkudel – tarvitseb vaid meenutada tema lopsakat impressionismi 1950. aastate keskpaigast või karmi stiili aegseid töid.

(Mai Levin)

„Näod“

Elmar Kell (1925–2006)

Elmar Kell alustas kunstiõpinguid 1943. aastal Tallinna Rakenduskunsti Koolis ning lõpetas need Tallinna Riiklikus Tarbekunsti Instituudis 1950. aastal.

Ta oli loomingulises tipus ajal, kui asus ametisse äsja loodud Eesti Televisioonis, kus ta töötas kunstnik-lavastajana aastail 1959–75. Ühtaegu kuulus ta 1950. aastate lõpu – 1960. aastate uuendusmeelsete noorte maalijate seltskonda. Maalidega hakkas ta näitustel esinema 1960. aastail.

Kimm 1959
„Rand“

Ilmar Kimm (1920–2011)

Ilmar Kimm sündis Petrogradis, õppis 1936–39 Ülevenemaalise Kunstiakadeemia kunstikeskkoolis. Kunstiõpinguid jätkas pärast haavatasaamist 1944, lõpetas 1948. aastal Ilja Repini nimelise kunstiinstituudi Leningradis.

Aastatel 1952–88 töötas Eesti Riiklikus Kunstiinstituudis õppejõuna, 1963–83 oli maalikateedri juhataja. Aastast 1951 kunstnike liidu liige.

„Kalurid“

Elmar Kits (1913–1972)

Elmar Kits sündis Tartus, lapsepõlve veetis Tartumaal Rõngu vallas, õppis Koruste külakoolis ja Hugi Treffneri Gümnaasiumis, mille lõpetas 1932. aastal. Pallase lõpetas Kits 1939. aasta lennus, lõputööde näitusel oli tal väljas koguni 14 maali.

Ta töötas joonistusõpetaja ja maaliõpejõuna Tartu Riiklikus Kunstiinstituudis, kus oli monumentaalmaali kateedri juhataja (1947–49). Aastast 1949 tegutses vabakutselise kunstnikuna. Ta viljeles kõiki tahvelmaaližanre, dekoratiivpannood, monumentaalmaali ning raamatuillustratsiooni. 1940. aastail maalis ta maastikke ja portreid, dünaamilisi lüürilise alatooniga figuurikompositsioone ning suure vormiüldistusega linnapilte.

Sõja ajal viibis Elmar Kits peamisel Uue-Suislepa vallas oma abikaasa Linda Kits-Mäe sugulaste juures. Sellest ajast pärineb hulk suviseid maastikuetüüde rikkalikus rohelises tonaalsuses. (Mai Levin)

„Ettekanne“

Endel Kõks (1912–1983)

Kõks alustas kunstiõpinguid 1934 Kõrgemas Kunstikoolis Pallas, mille lõpetas 1940. aastal Ado Vabbe õpilasena. 1944 põgenes ta Saksamaale, 1950 siirdus Rootsi ja asus elama Örebrosse.

Näitustel äratas noor Kõks oma andekuse ja mitmekesise ainealaga tähelepanu juba 1930ndate lõpus. Aastatel 1939–40 muutus tema tööde koloriit värvikaks, erksatooniliseks, vormi piiras lai kontuur. Kõksi loomingus on nii linnavaateid, portreesid, natüürmorte kui ka olustikumaale. Veel on Kõksi loomingus oluline koht koloristlik-dekoratiivses käsitluslaadis kohviku- ja buduaaristseenidel.

1960ndatel oli Kõks üks esimesi eesti kunstnikke Rootsis, kes proovis kätt abstraktse maalimise ja graafika alal, kasutades tihtipeale erksaid värve ja julgeid sümboleid.

„Võsu rand“

Nikolai Kormašov (1929–2012)

Venemaal sündinud maalikunstnik õppis aastatel 1947–51Ivanovo kunstikoolis, pärast mida tuli Tallinna ja astus ERKI-sse, kus õppis aastani 1957. Pärast lõpetamist jäi ta vabakutselisena tööle Tallinna. 1959. aastal Eesti Kunstnike Liitu vastu võetud noorest maalijast kujunes karmi stiili juhtiv kuju eesti kunstis. Ta oli üks paremaid Vana-Vene kunsti asjatundjaid Eestis.

Kui 1960. aastatel seostati Kormašovi ekspressiivset ja monumentaalset loomingut nn karmi stiiliga, siis 1970. aastatel pöördus ta filosoofiliselt analüütilise maali juurde. Ta oli Eesti maalikunsti üks peenema värvivaistuga koloriste, kes kasutas võrdselt nii tugevaid kontrasttoone ja vastandvärve kui ka pehmeid ja harmoonilisi akorde.

Kalev Mark Kostabi (1960)

Ameerika Ühendriikides, kuid eesti kodus sündinud Kostabi tunneb läbi ja lõhki sealset elulaadi ja kultuuri, ent kunstniku homunculuste maailm peegeldab kaasaegset reaalsust laiemaltki. Sealses California osariigi ülikoolis Fullertonis joonistamist ja maalimist õppinud kunstnikust kujunes 1980. aastail üks kohaliku kunsti juhtfiguure kuulsas East Village’is.

Peagi märkasid tema publikut kõnetavat kunsti ka erinevad plaadifirmad. Nii näiteks on ta lisaks teistele kuulsatele artistidele kujundanud Guns N’Rosese plaadiümbrise, kes tema teose pealkirja „Use your illusioon“ ka kogu plaadi pealkirjaks pani.

(Mai Levin)

„Tõelise kunstniku jaoks ei ole turgu olemas“

Ilmar Kruusamäe (1957)

Tartu Ülikooli majandusteaduskonna lõpetanud Kruusamäe on kunsti alal iseõppija. Maalimisega hakkas ta aktiivsemalt tegelema üliõpilasaastail.

1976. aastast on ta osalenud Tartu Ülikooli Kunstiabineti tegevuses, 1990ndatest on ta selle juhataja. 1980. aastast on Kruusamäe vabakutseline kunstnik, aastast 1988 EKL-i liige ja 1996. aastast Eesti Maalikunstnike Liidu liige. Tuntud on ta eelkõige fotorealismi harrastajana.

„Talu mere ääres“
„Tütarlaps mereäärse talu taustal“

Aleksander Kulkov (Kulkoff) (1889–1970)

Aleksander Kulkov asus Eestisse pärast oktoobrirevolutsiooni ja lahkus 1944. aastal esialgu Saksamaale, siis USA-sse. Ta oli Eestis hinnatud nii maastikumaalija kui ka portretistina. Viljelenud ka figuraalkompositsiooni.
(Mai Levin)

„Suvine talumaastik“

Nikolai Kull (1894–1945)

Nikolai Kull sündis Tallinnas meremehe perekonnas. Tema kunstiharidus pärineb õpinguilt 1916–17 Tallinnas Hartmanni, 1921–22 Ants Laikmaa juures ning 1925–26 Tartus Kõrgemas Kunstikoolis Pallas Nikolai Triigi ateljees.
Nikolai Kulli teatakse eriti Tallinna linnavaadete maalijana. Tema hilisemat loomingut iseloomustab pruunikas koloriit ja naivistlik käsitluslaad. Rudolf Paris seadis Kulli uusrealistlikku rühma koos Adamson-Ericuga. Kuulus Eesti Kujutavate Kunstnikkude Keskühingusse.

„Pilved ja meri“

Viktor Leškin (1914–1998)

Viktor Leškin esindab eesti maastikumaalis impressionistliku lähenemisega realismi. Loodus oma erinevais seisundeis oli seto-vene kunstniku peamine inspireerija.

(Mai Levin)

„Kunstniku suvila Eismal“
Loik 1970ndad
„Eisma suvila sisevaade“
„Kaks meremeest“
Loik 1960ndad
„Tallinn, Lühike jalg“

Valerian Loik (1904–1986)

Valerian Loik alustas kunstiõpinguid N. Rothi erastuudios ja jätkas neid aastal 1924 (vaheaegadega) kõrgemas kunstikoolis Pallas, lõpetades selle Ado Vabbe õpilasena 1935. aastal, samaaegselt Richard Uutmaa ja Eerik Haameriga.

„Kalurid“
„Sadam“
„Sadam“

Tõnu Mäsak (1936–2016)

Tänu Mäsak õppis aastatel 1950–57 Tartu Kunstikoolis, seejärel ERKI-s, mille lõpetas 1963. aastal maali erialal. Tema õpetajaks oli Valerian Loik, ent ka Lepo Mikko on teda mõjutanud. Aastail 1962–92 õpetas ERKI-s joonistamist.

Mäsak oli tugev professionaalne maalija, ent jäi nähtavasti tol ajal rohkete jõuliste isiksuste varju, kuigi tal oli oma vaatenurk ümbritsevale, oma värvitunnetus ja käekiri. Tema kujunemine langes nn karmi stiili aega, mis talle sobis ja mida ta kultiveeris järgnevatel aastakümnetel. Kuigi karm stiil lähendas kunstnike laade mõnda aega üksteisele, oli see hea lähtealus isikupärase laadi väljatöötamisele. Noorusaegsetele töödel on reeglina eriline värskus. Ta oli väga omanäoline, temperamentne maalija.

(Mai Levin)

„Vaade Toompea linnusele“

Eduard Mässo (1893–1947)

Eduard Mässo sündis 25. mail 1893 Tartumaal Roela vallas Omedu külas. 1913 lõpetas ta Tartu Aleksander I gümnaasiumi, õppis seejärel Peterburis Kunstide Edendamise Seltsi koolis ning 1919–21 Pallases.

Osales Pallase algusaastal organisatoorsetes töödes. Oli Tartus Kunstide Edendamise Seltsi asutajaliige ja 1921–23 selle esimees. Aastast 1925 EKL-i liige. Ta on loonud peamiselt maastikumaale, ka graafikat. Näitustel esines alates 1921. aastast.

(Mai Levin)

„Sillapea“

Olev Mikiver (1922–1994)

Olev Mikiver õppis 1941 Tallinna Kujutava ja Rakenduskunsti Koolis graafikat ning 1942–43 Pallases Eerik Haameri juhendamisel maali erialal.

Aastatel 1944–54 elas ta Stockholmis ning töötas klaasplastivalmistajana ja filmiateljees Sandrews dekoratsioonimaalijana. Jätkas kunstiõpinguid 1947–48 Stockholmi Vabaakadeemias ja 1951 Pariisis Academie de la Grande Chaumiere'is. 1954 asus elama Malmösse ning oli seotud sealse linnateatriga, kus ta töötas teatrikunstnikuna.

Mikiveri loomingus on kolm suurt teemat: sõda, meri ja mets. Tehnikatest eelistas ta õlimaali ning temperat.

„Kevad“

Juhan Muks (1899–1983)

Juhan Muks õppis 1917–19 Tallinna Linna Kunsttööstuskoolis Alfred Kivi juhendamisel. 1919–21 tudeeris Pallases, 1921–22 Läti Kunstide Akadeemias. Järgmisel aastal pöördus tagasi Pallasesse ja lõpetas selle praktilise kursuse II lennus 1925 Konrad Mägi õpilasena.

Teise lennu lõpetajaid oli ainult kaks: Aleksander Vardi ja Juhan Muks. 1925–26 täiendas Muks end Pariisis, olles saanud väikese stipendiumi. Alates 1932. aastast viibis taas Pariisis, pärast naasmist kodumaale üüris maal väikese maja ja töötas seal.

Ta on loonud üldistavas käsitluslaadis portreid, maastikumaale, viimastel eluaastatel ka abstraktseid kompositsioone. Loonud ka mõningaid graafilisi portreid.

(Mai Levin)

Maastik paadikuuridega
„Maastik paadikuuridega“

Kalju Nagel (1918–2005)

Nagel õppis kunsti Pallases Aleksander Vardi ateljees (1936–39) ja Vardi juhendamisel Tartu Riiklikus Kunstiinstituudis (1945–47). Aastast 1956 oli EKL-i liige.
Viljeles peamiselt maastikumaali, vähem natüürmorti, portreed ja figuraalkompositsiooni.

„Kalurid“

Boris Ninemäe (1925–1991)

Boris Ninemäe kunstiõpingud Eestis jäid lühikeseks – need katkestas sõda ja emigratsioon. Paguluses Rootsis jätkas Ninemäe õpinguid, täiendades end õppereisidel Soomes, Taanis, Norras, Austrias, Saksamaal, Itaalias, Prantsusmaal ja USA-s. Ta maalis suure armastusega Eesti elust võetud motiive, mis kujutasid lihtsate inimeste igapäevaseid töid ja tegemisi ning puhkehetki.

Isikunäitused toimusid mitmes Rootsi ja Norra linnas: Malmö, Växjo, Karlshamn, Larvik, Elverum, Stockholm. Ninemäe töid leidub erinevates välismaa muuseumides.

(Jelena Tsurkan)

„Maastik“
Nyman 1941
„Toompea vaade“

Roman Nyman (1881–1951)

Maali- ja teatrikunstnik, kes õppis 1900–06 Peterburis Stieglizi kunstikoolis. 1907–10 käis stipendiaadina Prantsusmaal, Norras, Itaalias. Töötas 1910–12 Peterburis, seejärel Estonia teatris ning 1920–40 õppejõuna Riigi Kunsttööstuskoolis.

Loomingus valdav maastikumaal. Kohati on tunda tungi dekorativismile. Eesti teatridekoratsiooni üks pioneere. Reisis 1922 ja 1927 Itaalias, 1923 Hispaanias.

(Mai Levin)

„Koer“
Ohakas 1963
„Meritäht“
Ohakas 1963
„Äärelinna motiiv“
„Portree“
Ohakas 1990
„Meri“

Valdur Ohakas (1925–1998)

Õppis Tallinna Kujutava ja Rakenduskunsti Koolis Eerik Haameri ja Johannes Greenbergi käe all. 1944–48 täiendas end Tartu Riiklikus Kunstiinstituudis Johannes Võeranahansu ja Elmar Kitse juhatusel, kuid kool jäi lõpetamata, kuna 1949. aastal ta arreteeriti koos rühma kunstitudengitega ja saadeti Vorkuta vangilaagrisse, kust vabanes 1956. aastal.

Näitustel esines alates 1946. aastast, alates 1959. aastast oli EKL-i liige. Ohakas osales 1960ndate eesti kunsti uuenemisprotsessis ning suhtles tihedalt Ülo Soosteri ning paljude Tartu ja Tallinna kunstnikega. Tema loomingu kõrgajaks olid 1960–70ndad, mil kesksel kohal olid romantilised maastikuvisioonid.

Okas 1993
„Indiaanipealik“

Evald Okas (1915–2011)

Evald Okas omandas kunstihariduse Riigi Kunsttööstuskoolis, kus õppis 1931. aastast ja mille lõpetas kiitusega 1937 Voldemar Melliku ja August Janseni käe all dekoratiivmaali erialal. 1938. aastal astus Riigi Kõrgemasse Kunstikooli, kus Johannes Greenbergi juhendamisel algasid süvendatud maaliõpingud, mis kestsid 1940. aastani.

Näitustel hakkas Okas esinema 1939. aastal. 1944. aastal kutsuti ta tööle Eesti NSV Riiklikusse Kunstiinstituuti, kus töötas algul maali-, seejärel graafikakateedris. 1954 sai professoriks, 1993. aastal Tallinna Kunstiülikooli emeriitprofessoriks.

Evald Okase rikkalikus loomepärandis on rohkelt portree- ja aktimaale, aga ka graafikat. Ta on loonud üle 3000 portree- ja aktimotiividega eksliibrise. 2003. aastal avati Haapsalus kunstniku teoste püsiekspositsiooniga muuseum.

„Naine sadamakail“
„Maletajad“

Erich Pehap (1912–1983)

Viljandist pärit Erich Pehap õppis Pallases maalikunsti, Riigi Kunsttööstuskoolis keraamikat ja tarbekunsti, ning lõpetas Pallase graafikuna. 1943 asus elama Soome ja sealt edasi Rootsi, kus juba esimesel aastal sai hulgaliselt tellimusi tarbegraafikuna. 1949 siirdus Kanadasse Torontosse, kus lisas enda portfooliosse veel ühe kunstiliigi, lõpeades Montreali mehaanilise joonestamise instituudi kujunduskunsti erialal.

Erich Pehapi töid võib vaadelda kui Kanada eestlase elutunnetuse peegeldust heaoluühiskonna kujunemise aegu sõjajärgses läänes. Seda enam, et need vahendavad tema muljeid ümbritsevast spontaanselt, ambitsioonideta analüüsile.

(Mai Levin)

„Vergi kalasadam“
Peil 1972
„Vergi paadikuurid“
„Vergi rand“
Peil 1972
„Kaluritalu põhjarannikul (Vergi)“

Voldemar Peil (1907–1999)

Tuntud teatrikunstnik Voldemar Peil sündis Narvas. Kunstiõpinguid alustas ta 1926. aastal Pallases Jaan Vahtra, Voldemar Melliku, Villem Ormissoni ja Ado Vabbe juures peamiselt maali alal. Kooli lõpetas ta 1930. aastal joonistusõpetaja kutsega. 1936 täiendas ta end Moskva ja Peterburi teatrites. Aastatel 1932–40 töötas Narva Teatri dekoraatorina, hiljem Vanemuises, Tallinna Draamateatris ja Vene Draamateatris peakunstnikuna. Peili kujunduslaad oli olustikuline.

Maalitud dekoratsiooni ja lavamehhanismide kõrval kasutas ta tulemuslikult ka projektsiooni ja valgustust. Ta on kujundanud u 300 lavastust. Peil on teatritöö kõrval viljelenud ka tahvelmaali (lille- ja maastikupildid ning portreed).

(Jelena Tsurkan)

„Lõuna-Eesti maastik“

Varmo Pirk (1913–1980)

Varmo Pirk õppis Pallases 1938. aastast. Ta arreteeriti Tartu Riikliku Kunstiinstituudi lõpetamise eel 1945. aastal. Arhangelski oblasti vangilaagris sattus ta 1954. aastal haiglasse. 1956. aastal vabanes ja asus Tartusse, seejärel Tallinna.

Tal on teoseid peamiselt õli- ja akvarellimaali tehnikates, 1961. aastal on ta kasutanud ka temperat.

(Mai Levin)

„Jõesadam“

Rein Raamat (1931)

Rein Raamat lõpetas ERKI maalijana 1957. aastal. Peaaegu kohe võeti ta tööle Tallinfilmi, ent kinokunstniku, hiljem animafilmi arendaja töö kõrval jätkas ta ka maalimist. Mõnedki maalid võivad olla sündinud filmitegemisega seotud reisidel. 1950. aastate lõpul – 1960. aastate alguses kuulus Rein Raamat nende noorte maalijate hulka, keda mõjutasid nii karm nii karm stiil kui ka impressionism ja jovism.

(Mai Levin)

„Heinategu“

Felix Randel (1901–1977)

Rein Raamat lõpetas ERKI maalijana 1957. aastal. Peaaegu kohe võeti ta tööle Tallinfilmi, ent kinokunstniku, hiljem animafilmi arendaja töö kõrval jätkas ta ka maalimist. Mõnedki maalid võivad olla sündinud filmitegemisega seotud reisidel. 1950. aastate lõpul – 1960. aastate alguses kuulus Rein Raamat nende noorte maalijate hulka, keda mõjutasid nii karm nii karm stiil kui ka impressionism ja jovism.

(Mai Levin)

Sagrits 1945
„Karepa sild“
Sagrits 1972
„Karepa paadikuuris"
„Talvine meri“

Richard Sagrits (1910–1968)

Asus 1928 õppima Riigi Kunsttööstuskooli algul Roman Nymani juures teatridekoratsiooni alal ning hiljem läks üle graafika erialale Günther Reindorffi juhendamisel. 1930 asus õppima Pallasesse Nikolai Triigi maaliateljesse ja Ado Vabbe graafikaklassi, mille lõpetas 1936.

Pärast Pallase lõpetamist töötas ta mõned aastad Tallinnas vabakunstnikuna ning kolis siis Tartusse. Seal illustreeris ta lasteraamatuid, kujundas raamatukaasi ning tegi palju tööd graafika alal. Aastal 1939 tuli Sagrits tagasi Tallinna. 1941. aastal asus ta tööle Eesti NSV Rahvakomissariaatide Nõukogu Kunstide Valitsuse kujutava kunsti vaneminspektorina.

Sagritsa loomingu moodustavad peamiselt maastiku- ja meremaalid. Tema sügav armastus kuulus Põhja-Eestile, eeskätt oma kodukoha ümbrusele. Peale maastike on Sagrits loonud ka natüürmorte

„Lapsepõlve mälestus Tartust“

Ludmilla Siim-Kaasinen (1938)

Pärast 1965. aastal ERKI maali erialal lõpetamist oli Tallinna 46. keskkoolis kunstiõpetaja, mõjutades tulevasi maalikunstnikke (nt Ando Keskküla jt). 1960. aastate lõpul vallandus kunstniku andekus täies mahus – oli popkunsti ja hüperrealismi aeg, mille sugemeid leiab ka Ludmilla loomingus. Kunstnikku huvitasid eelkõige linnakeskkond ja inimesed.

Tema teostes on esikohal keskkond ja interjöör, enamasti on see väljamõeldud tehiskeskkond oma konstruktsioonide ja geomeetriliste vormidega. Siim-Kaasinen segab hüperreaalsuse ja sürrealismi.

Ardo Sivadi
„Toolse linnus“

Ardo Sivadi (1900–1966)

Ardo Sivadi oli Narvas sündinud pallaslane. Tartu Kõrgemasse Kunstikooli Pallas astus ta 1922, kus õppis vaheaegadega Konrad Mäe ja Addo Vabbe ateljeedes ning lõpetas kooli 1932. aastal. Pärast seda tegutses vabakunstnikuna Narvas ning seejärel Rakveres ja Tallinnas, kus töötas koolides joonistusõpetajana. Täiendas end kultuurkapitali stipendiaadina 1938 Berliinis ja Pariisis. Olulise osa tema loomingust moodustavad linnavaated.

„Aerutajad“
„Võrguparandaja“

Ülo Sooster (1924–1970)

Hiiumaal sündinud Ülo Sooster astus 1943. aastal Kõrgemasse Kunstikooli Pallas, kuid juba aasta pärast võeti ta Saksa armeesse.

Aastail 1944–49 jätkusid ta kunstiõpingud juba Taru Riiklikus Kunstiinstituudis. Sõjajärgse Tartu kunstnike seltskonnas oli Sooster vaieldamatult üks andekamaid, ent ta saadeti riigivastaste plaanide ja mõtete eest koos mitme kaaslasega kuueks aastaks

Karaganda vangilaagrisse. Sealt naastes siirdus ta Moskvasse, kus töötas vabakutselise kunstniku ja raamatuillustraatorina.

Tank 1951
„Raa“

Woldemar Tank (1903–1997)

Woldemar Tank sai kunstiharidust aastatel 1924–25 Ants Laikmaa ateljeekoolis ning seejärel 1927–32 Pallases Villem Ormissoni, Nikolai Triigi ja Ado Vabbe juhendamisel.

1944. aastal lahkus ta kodumaalt ja jõudis Rootsi, kus jätkas oma kunstnikuteed ja osales aktiivselt Stockholmi kunstielus. Ta täiendas end kunstialal ka Taanis, Norras, Saksamaal ja Austrias ning osales väliseesti kunstnike näitustel Rootsis.

„Sirelid“

Kristjan Teder (1901–1960)

Kristjan Teder sündis Kuigatsi vallas kooliõpetaja perekonnas. Alghariduse omandas Priipalu koolis, pärast Otepää progümnaasiumi lõpetamist õppis aastatel 1917–22 Tartus Hugo Treffneri Gümnaasiumis ja samaaegselt (aastatel 1919–25) ka Pallases Konrad Mäe juures. 1926–26 tudeeris Vassili Šuhhajevi eraakadeemias Pariisis. 1933–34 täiendas end Ado Vabbe maaliklassis. 1927. aastast osales regulaarselt näitustel nii Eestis kui ka välismaal. EKL-i liige aastast 1945.

Viljeles peamiselt lillemaali, vähemal määral ka maastiku-, portree- ja olustikumaali.

„Kalamehed“

Ülo Teder (1923–2008)

Aastast 1946 õppis Tartu Riiklikus Kunstiinstituudis, lõpetades maaliõpingud 1952 ERKI-s. Ta töötas rahvaloomingu majas, 1956–61 kultuuriministeeriumi kujutava kunsti inspektorina, seejärel kunstifondi asedirektorina, 1965–71 kinokomitees, 1971–94 filmilaenutuse ja reklaami valitsuse peakunstnikuna. Aastast 1952 esines ka näitustel, aastast 1957 oli EKL-i liige.

Teder oli romantilise tunnetusega maalija. 1960. aastatel riivas tedagi abstraktse laadi levik, kuid lähedasem oli talle looduslähedane kunst. Tema loomingus on kesksel kohal maastik, milles tema kolorism avaldub kõige küpsemalt. Õlimaali kõrval on tal ilusaid saavutusi ka akvarellis ja pastellis.

„Altja“
„Altja rand“
„Altja rand“
„Eisma rand“
„ENSV kalurid“
„Kullerkupud“
„Lainetav meri“
„Muhu maastik“
„Motiiv Saaremaalt“
„Paadid rannal“
„Päevalilled, pihlakad ja punane linik“
„Rannaküla“
„Rannamaastik Altjalt“
„Saaremaa maastik tuulikuga“
„Vainupea“
„Viru värav“
„Vergi rand“
„Altja rand“
„Altja rannamaastik“
„Hilissuvine natüürmort“
„Jerevani vaade“
„Kalarand kuuskedega“
„Kalurid merel“
„Kalurid merel. eskiis“
„Kunstniku suvila Eismal“
„Lilleväli“
„Loojangu eel“
„Meremaastik“
„Meri“
„Pärnu sadam“
„Sügismaastik“
„Talutare“
„Toompea“
„Õhtuvalgus rannal“

Richard Uutmaa (1905–1977)

Altja rannakülast pärit Richard Uutmaa oli üks armastatumaid eesti kunstnikke. Ta lõpetas kunstikooli Pallas 1935. aastal Nikolai Triigi meistriateljees. 1938. aastal omandas Tartu Ülikoolis joonistus- ja joonestusõpetaja kutse. Aastatel 1944 –50 töötas Tallinna Riiklikus Tarbekunsti Instituudis õppejõuna, seejärel tegutses vabakunstnikuna. Alates 1944. aastast Eesti Kunstnike Liidu liige.

Meremehest talumehe pojana on Richard Uutmaa Eesti kunstiajaloos üks hinnatumaid meremaalijaid – mariniste –, kes tõi Pallase maalikoolkonda saarte ja põhjaranniku olustiku motiivid. Kuna ta kodutalu asus merest napilt poole kilomeetri kaugusel, oli rannamaastik kunstnikule südamelähedaseks motiiviks kogu tema loometeel – kõige kodusemalt tundis ta end just rannamaastikke ja merd maalides. Eesti kunstis ei ole olnud tal eelkäijaid ega eeskujusid, inspiratsiooni leidis ta loodusest enesest – selle värvidest ja vormidest. Uutmaa maalilooming paistab silma virtuoosliku värvikasutuse, hoogsuse ja emotsionaalsusega. Teoste tonaalsus vaheldub vastavalt aastaaegade atmosfäärile. Tema värvipalett tegi elu jooksul läbi võimsaid muutusi ning seetõttu on ka Uutmaa looming väga mitmekesine, samas selgelt äratuntav.

Altja rannapiltidega paistis kunstnik silma juba 1930. aastate lõpus, kuid loodud motiivid erinevad nii oma koloriidilt kui ka teostuslaadilt. Kui varasemalt pühendus ta esmajoones õlimaalile, siis 1960. aastatel hakkas Uutmaa järjest rohkem tähelepanu pöörama akvarellile. Esialgu olid need eeltööd suurematele maalidele, kuid 1960. aastate teises pooles valmis juba rida iseseisvaid teoseid ning sellest perioodist pärinevadki Uutmaa säravamad akvarellinäited Saaremaalt, Altjalt, Eismalt ja Lõuna-Eestist. Selle järgselt tõstis kunstikriitika ta akvarellistide seas üheks silmapaistvamaks ja tugevamaks esindajaks. 1970. aastateks oli akvarellitehnikast saanud Uutmaa loomingu põhiosa ning 1975. aastal toimus eraldi akvarellidele pühendatud näitus. Tema suuremaalilised kompositsioonid kalurite elust on esindatud ka Tretjakovi galeriis Moskvas.

„Purjekad“

Johannes Võerahansu (1902–1980)

Johannes Võerahansu oli Eesti silmapaistvamaid maastiku- ja olustikumaalijaid. Tema 1930. aastate sisendusjõulised Pallase maalikoolile omaste valgusküllaste hõbedase koloriidiga maalid kuuluvad tollal taotluslikult Eesti eluolu ja loodust poetiseerinud kunstiloomingu tippteoste hulka. Eriti on teda paelunud Saaremaa omapärane elulaad ja maastik. Emotsionaalsed on Lõuna-Eesti vaated – sumeda pilvise taevaga suvemaastikud ja melanhoolsed hahkjad talvepilved.

Loodust on Võerahansu väljendusrikkalt kujutanud ka maatööaineliste kompositsioonide taustana. Linna omapärast võlu hoovab sompus või härmas Tartu piltidest. Algusest peale maalis Võerahansu portreid, neist parimad, milles on õnnestunult edasi antud hetkemeeleolu, kuuluvad eesti portreeklassikasse. Kujutanud tundlikult lilli. 1960.–70. aastail keskendus joonistusele, mida oli viljelenud juba 1920. aastaist. Figuurikompositsiooni ja loodusvaatega söejoonistused on vabas visandlikus laadis, neis on palju õhku ja valgust (nt Saaremaa maastikes). 1992 avati Võerahansu sünnikodus Kõo külas mälestuskivi ja 1993 samas tema muuseum.

(Mai Levin)

Vaade Toompeale

„Vaade Toompeale“, 1946–49

Maal, õli; 26,5 x 34,6 cm; lõuend

Väike, aga ilusasti komponeeritud vaade kunstniku korteri aknast Tehnika tänaval, millest avanevaid vaateid oli kunstnik maalinud juba enne sõda. Ta on selles etüüdiski motiivi maaliliselt, rütmiliselt liigendanud ja n-ö kunstiks korrastanud. Taotluslik tagasihoitus lähendab seda sõjajärgsele loomingule.

(Mai Levin)

„Suvine meri“, 1966

Maal, õli; 71,5 x 81 cm; lõuend; kunstniku autograaf pöördel

Kunstniku värvikäsitlus on ikka olnud pigem tagasihoitud. Käesolevas maalis on toredasti edasi antud valguse helklemist nii taevas kui ka kivisel rannal.

(Mai Levin)

„Vaade Pakri saarelt“, 1950

Õli, lõuend papil; 45,7 x 61 cm; all paremal: J. Gentalen 50; pöördel: J. Gentalen /…/ Vaade Pakri saarelt /…/

Julius Gentalen töötas 1950. aastal USA idarannikul seenekasvatusfirmas raamatupidajana, kuid maalis ometi selle romantilise kodumaa vaate.

Gentalen tegi seda sageli: paguluses olles maalis ta ikka ja jälle Tallinnat või teisi Eesti paiku. Tal oli ühtaegu hiilgav pildiline mälu ja samas maalis a vahel taas oma vanu maale, millest oli fotod kaasa võtnud. Sarnaselt teistele pagulaskunstnikele mäletab ka Gentalen kodumaad pigem fantaasiana kui reaalse paigana; see on valgusküllane värvidest rikas paik, õrn ja sentimentaalne. Seda paika pole puudutanud midagi moodsast maailmast, tta on arhailine ja sellisena loodab Gentalen seda hoida aegade lõpuni.

(Eero Epner)

„Merepõhi“, 1961–62

Õli lõuend; 136,3 x 91,3 cm; all paremal: Haamer

Kunstniku huvi abstraktsemaa laadi vastu avaldus 1960. aastate algul mitmes värvirikkas sarjas, milles on selgelt tunnetatav side loodusliku lähtealusega: „Merepõhi“, „Sammal“, „Lilled“ jt. Käesolev teos oma kuldse valgusega on üks kaunimaid „Merepõhju“.

(Mai Levin)

„Kivikoristus“, 1935

Maal, õli; 68,5 x 82 cm; lõuend; signeeritud ja dateeritud all vasakul

„Suvila“, 1927

Õli, lõuend; 50 x 76 cm; all paremal: A. JANSEN. 1927

August Jansen on alati pilkupüüdev autor, tema maalimislaad on kohati isegi dramaturgiline, luues looduse osalusega jutustusi talude, hoonete ja inimeste ümber. Kunstniku eripäraks on keskse motiivi dialoogi asetamine ümbritsevaga, kus üks ei ole teisest olulisem.

(Piia Ausman)

„Enne äikest“, 1981

Õli, lõuend; 50 x 70 cm; all paremal: V Karrus 81; pöördel: V. Karrus „Enne äikest“ õli I. 1981.

1960. aastate teisel poolel vallandus kunstniku tõeline temperament, maalid lõid särama puhastes intensiivsetes toonides, pintslikäsitlus muutus väekaks ning vormiüldistus võimendus. Seda särtsakat Karrust esindab vääriliselt ka käesolev maal.

(Mai Levin)

„Näod“, 1969/74

Õli, vineer; 59,8 x 44,6 cm; autograaf all paremal; pöördel: Elm Kell 69

Kunstniku isevärki fantaasiast kantud ekspressiivsed kompositsioonid peegeldavad tema boheemlikku loomust.

(Mai Levin)

Kimm 1959

„Rand“, 1959

Õli, lõuend; signatuur all paremal

„Kalurid“, 1963

Maal, õli; 122 x 124 cm

„Ettekanne“, 1941

Õli, vineer; 19 x 23 cm; ülal paremal: EKS 41; pöördel: Akt aj. 38/22-69.a.

Endel Kõksi loomingus on kohvikumotiivid sagedased. Võib isegi öelda, et selle linnaliku teema tõigi Eesti kunsti suuresti Kõks, kes töötas programmiliselt kohvikutemaatikaga. Moodsates riietes inimesed istuvad neil teostel reeglina rahulikult laudade taga, suitsetavad ja olesklevad. See polnud ainult uuenduslik motiiv, vaid näitas ka üht teistsugust olemise viisi, kuna siiani olid Eesti kunstis enamasti levinud tööteemad. Inimesed olid alati aktiivses tegevuses, lõikasid või kündsid, kuid Kõks on mitmel korral oma loomingus näidanud eesmärgistamata olemist. Käesoleval tööl lisandub sellele veidi mõistatuslik motiiv püsti tõusnud ja raamatut lugevast mehest. Kas on tegemist pulmalauaga ja mees on sõnamas midagi pruudile ja peigmehele? Või on see kirjanike kokkusaamine, mees esineb oma luuletustega?

(Eero Epner)

„Võsu rand“, 1961

Õli, paber kleebitud papile; 49,5 x 69,1 cm; signatuur all paremal; taga ülal paremal: NIKOLAI KORMAŠOV „VÕSU RAND“ 1961 ÕLI, PAPP 50 x 70.

Alates 1950ndate lõpust algul Kosel, hiljem Meriväljal elanud Nikolai Kormašov on palju maalinud Pirita randa. 1961. aastal noorte kunstnike näitusel oli eksponeeritud jõuline, karmi stiili vaimus „Pirita – vaade silla ning jahtidega“. „Võsu rand“ seevastu on uljalt etüüdlik, meri kirendab säpsivate pintslilöökidega markeeritud suplejaist, rannamändide sihvakusega võistleb pikajalgne tütarlaps esiplaanil.

(Mai Levin)

„Tõelise kunstniku jaoks ei ole turgu olemas“, 1992

Linoollõige, monotüüpia; 29,3 x 40,5 cm; all paremal: 1/1 linoollõige, monotüüpia Ilmar Kruusamäe. 92.

Ilmar Kruusamäe teos valmis 1992. aastal ehk kauboikapitalismi hiilgeajal. Kõik oli ühtaegu müügiks ja samas valitses täielik kaos. Kunstiturust kui säärasest oli võimatu rääkida ning mitmed kunstnikud kommenteerisid oma teostes iseenda majanduslikku toimetulematust. Kui näiteks Jaan Toomik ja Kai Kaljo jõudsid eksistentsiaalse mõõtmeni, siis Kruusamäe jääb mänguliseks ja irooniliseks. Teose põhisõnum on ära toodud tekstiliselt, ülejäänu moodustavad erinevate transpordivahendite kujutised. Teos kuulub rahvusvahelise kunstirühmituse Fluxus traditsiooni, mis juba 1960ndatel proovis ajada siirdeid ka Ida-Euroopasse. Üheks võimaluseks Lääne kunstirühmitusel tegutseda teispool raudset eesriiet oli nn mail art ehk kirja teel saadetavad teosed. See sai alguse Leedu pagulaskunstniku kirjaga Nikita Hruštšovile ning jätkus paljudes erinevates formaatides. Ilmar Kruusamäe oli üks silmapaistvamaid mail arti viljelejaid Ida-Euroopas.

(Eero Epner)

„Talu mere ääres“, 1930. aastate algus

Maal, õli, vineer; 33,2 x 48,2 cm; all vasemal: A. Kulkoff

„Tütarlaps mereäärse talu taustal“, 1940. aastate algupool

Maal, õli, papp; 33,2 x 47,4 cm; signeerimata; pöördel: Tulbid vaasis ja apelsin. Õli. Kahjustatud. Pöördel üleval vasakul pliiatsiga: 100/1944

„Suvine talumaastik“, 1930–1940

Õli, lõuend; 48 x 59,5 cm

„Pilved ja meri“, 1985

Maal, õli; 51 x 70 cm; lõuend; all paremal: V. Leškin 1985; pöördel ülal: Leškin Viktor Semjon’i p. Sünd. 1914. teostatud 1985. „Pilved ja meri“. Alusraamil ülal: N.-495

Käesolevas teoses on kunstnikku paelunud taeva õhulisuse ja vaatevälja raskuse vastandus.

(Mai Levin)

„Kunstniku suvila Eismal“, 1976

Õli lõuend; 72 x 89 cm; all paremal: Loik 76

Ergas roheline on omamoodi Valerian Loigu tunnusvärv, mis köitis teda juba nooruses August Janseni töödes. Seda mahlakat värvi on ta oma töödes kasutanud palju, eriti hilisemas loomingus. Eredas roheluses, millesse segandub sirelite lillat, on kevadist värskust. Kunstnik on oma Eisma suvilat, selle interjööre ja eksterjööre korduvalt maalinud ning ilmselgelt seda ise nautinud. Seda näitavad nii maalidel kujutatud erinevad puhkealad ajakohaste puidust toolidega kui ka sulnist suvepäeva ja aja rahulikku kulgemist õhutavad olustiku- ja maastkumaalid. Puude tagant piiluv kivine merekallas rõhutab veelgi puhkusemeeleolu.

(Mai Levin)

Loik 1970ndad

„Eisma suvila sisevaade“, 1970ndad

Õli, lõuend; signatuur all vasakul

„Kaks meremeest“, 1960. aastad

Etüüd, õli lõuend; 70,5 x 50,2 cm; signeerimata

Valerian Loigule iseloomulikus vormikindlas ja energilises laadis etüüd – ettevalmistav töö mõne kompositsiooni jaoks.

(Mai Levin)

Loik 1960ndad

„Tallinn, Lühike jalg“, 1960ndad

Akvarell; signatuur all paremal

„Kalurid“, 1960. aastad

Maal, õli, papp; 63,3 x 87 cm

Mõnevõrra eskiislikult maalitud töö mõjub jõuliselt ja kargelt, seejuures ei puudu murtud toonidele rajatud koloriidil peenus.

(Mai Levin)

„Sadam“, 1966

Maal, õli, papp; 50 x 80 cm; pöördel autori autograaf: Sadam 50 x 80 cm 1966 Mäsak

Käesolev töö on meeldiv, läbitunnetatud tonaalse ülesehitusega maal.

(Mai Levin)

„Sadam“, 1966

Õli, papp; 49,5 x 79,7 cm; all paremal: Mäsak 66; pöördel: „Sadam“ 50 x 80 cm 1966 Mäsak

Ekspressiivse sinisekontuurilise „Sadama“ maalis Mäsak kolm aastat pärast ERKI lõpetamist.

(Mai Levin)

„Vaade Toompea linnusele“, 1941

Maal, õli; 50 x 68 cm; lõuend; signeeritud ja dateeritud all paremal: Ed. Mässo 1941 REVAL.

„Sillapea“, 1960. aastad

Õli, lõuend; 65 x 110 cm; signatuur all paremal

„Kevad“, 1965

Maal, õli; 49,9 x 69,9 cm; kartong; signeeritud ja dateeritud all vasakul

„Maastik paadikuuridega“, 1960.–70. aastad

Õli, papp; 66,1 x 46,7 cm; all paremal: Kalju Nagel

Tartu üks tuntumaid maastikumaalijaid Kalju Nagel maalis palju endale koduses Lõuna-Eestis, kuid maalismisretked viisid ta ka põhjarannikule. Käesolev etüüdlikus laadis, spontaanselt ja julgete pintslilöökidega jäädvustatud motiiv on suure tõenäosusega just ühel neist reisidest jäädvustatud. Tuules karastunud mändidega rannik mõjus sisemaaga harjunud Nageile eksootilise ja põneva objektina.

(Mai Levin)

„Kalurid“, 1950.–60. aastad

Maal, õli; 57 x 105 cm; lõuend; signatuur all paremal: NINEMAE

„Maastik“, 1942

Maal, õli; 39,5 x 53,5 cm; kartongile kleebitud lõuend; signeeritud all vasakul, dateeritud pöördel: 12. juuni 1942.

Nyman 1941

„Toompea vaade“, 1941

Tempera / guašš; signatuur all vasakul

„Koer“, 1960.–70. aastad

Õli, papp; 37 x 42,5 / 42,5 x 37 cm; signatuur all paremal

Ohakas 1963

„Meritäht“, 1963

Õli, papp; signatuur all vasakul

Ohakas 1963

„Äärelinna motiiv“, 1963

Õli, vineer; signatuur all paremal

„Portree“, 1940 aastate II pool

Õli, papp; 37 x 42,5 / 42,5 x 37 cm; signatuur all paremal

Ohakas 1990

„Meri“, 1990

Õli, papp; signatuur all paremal

Okas 1993

„Indiaanipealik“, 1993

Viltpliiats; 54 x 42 cm; all paremal: EOkas 1993.

Evald Okase loomereisid viisid kunstniku Armeeniasse, Usbekimaale, Pariisi, Rooma, Brüsselisse, Tokiosse, Torontosse, New Yorki jm. Indiaani hõimupealikku kujutav teos on aga valminud põhjanaabrite juures Helsingis, kus eksootilised karakterid ja nende detailirohke rüü kunstnikku esimesest silmapilgust võlusid. Kireva kostüümiga modell on Okase nägemuses eneseteadlik juht, kes seisab oma aastatuhandete pikkuse kultuuritraditsiooni edasikandmise eest.

„Naine sadamakail“, 1958

Segatehnika, papp; 56,3 x 43,3 cm; ülal paremal: Eric Pehap 58

1958. aasta suvel alustati ülekanadalise telepildi edastamist, mis andis kohalikele võimaluse näha maailmas levivaid moesuundi otse teleekraanilt. Nii muutus ka moe mõiste viie- ja kuuekümnendail aastail senisest tunduvalt laiemaks ning enam ei olnud rõhk niivõrd konkreetse moemaja järgimisel, kuivõrd üldisel stiilitajul. Nii on ka käesoleva naise päikesepaitust nautiv rõivastus stiilipuhas ja ajastule kohaselt mänglev ning vaba.

(Mai Levin)

„Maletajad“, 1980

Linoollõige; 35 x 40 cm; all vasakul: 2/12 cardboard cut; all paremal: E. Pehap 1980

Pehap armastas kujutada inimesi nende loomulikus keskkonnas. Nii leidub tema loomingu hulgas näiteks artiste, koduperenaisi, talunikke ning käesoleval pildil ka maletajaid. Mõtlikus ja ennastunustavas poosis meeste riietus on viks ja moodne ning annab maitsekalt edasi ajastu hõngu.

„Vergi kalasadam“, 1960.–70. aastad

Õli, papp; 45 x 63,5 cm; pöördel ülal vasakul: V. Peil (Vergi)

Peil on töötanud palju põhjaranniku kaunites paikades, mida peegeldab ka antud teos.

(Jelena Tsurkan)

Peil 1972

„Vergi paadikuurid“, 1972

Õli, lõuend; all vasakul: W. Peil 1972. a

„Vergi rand“, 1960.–70. aastad

Õli, papp, lõuend; 49 x 65,5 cm; pöördel ülal vasakul: V. PEIL. (VERGI)

Tuntud teatrikunstnik Voldemar Peil viljeles ka tahvelmaali, eeskätt maastikužanri, luues oma tööd peamiselt natuurist.

(Mai Levin)

Peil 1972

„Kaluritalu põhjarannikul (Vergi)“, 1972

Õli, lõuend; 59,5 x 74,5 cm; all paremal: VPeil

„Lõuna-Eesti maastik“, 1961

Maal, tempera; 49 x 69 cm; kartong; all vasakul: V. Pirk 61

Käesolev sügisene maastik järvega on karmi stiili mõjulises üldistavas laadis meisterlik harmooniline töö.

(Mai Levin)

„Jõesadam“, 1965

Õli, papp; 22,8 x 34,8 cm; all paremal: RRaamat 1965

„Heinategu“, 1946

Õli, kartong; 21 x 30,5 cm; all paremal: F. Randel ’46.

Käesolev teos kujutab eestlaste jaoks kõige kibedamat tööaega – südasuve. Maalil on efektsete, hoogsate pintslitõmmetega kujutatud inimeste aktiivset askeldamist ümber põhu- või heinakuhjade ja hekseldi.

(Mai Levin)

Sagrits 1945

„Karepa sild“, 1945

Akvarell; all paremal: RSagrits 45

Sagrits 1972

„Karepa paadikuuris“, 1972

Õli, vineer; initsiaalid all vasakul

„Talvine meri“, 1962

Õli, papp; 35,2 x 50 cm; all paremal pruuni värviga: RSagrits, pöördel: 1623 1962 jaanuar

Hea meremaal. Sagritsa jaoks ebaharilik noa-pahtlitehnika võib olla tingitud rannaäärse külmunud mere kuvandist. Tavaliselt tegi pöördele märkusi teose loomisaja kohta kunstniku abikaasa Alice Sagrits, võimalik, et ka antud juhul.

(Mai Levin)

„Lapsepõlve mälestus Tartust“, 2011

Õli, lõuend; 100 x 120 cm

Ardo Sivadi

„Toolse linnus“

Õli, lõuend; 65 x 80 cm; all paremal: A. SIVADI

Ardo Sivadi sai sageli ainest Ida-Virumaa, samuti Tallinna vaadetest. „Toolse linnus“ on selle ehe näide.

„Aerutajad“

Segatehnika, lõuend; 24 x 27 cm

„Võrguparandaja“

Segatehnika, lõuend; 28,5 x 31,5 cm

Tank 1951

„Raa“, 1951

Õli, lõuend; 46 x 62 cm; all paremal: W. Tank

Kultuurikriitik Ilmar Laaban on välis-eesti ajalehes kirjutanud: „Tank on oma laia pintslilöögi, rohekad-sinakad toonid ja värvirikkuse pärinud Nikolai Triigilt. Samal ajal on Tanki värvides oma iseloo ja värske maastikutunnetus ja see just sunnibki tema töid vaatama.“

„Sirelid“, 1948

Maal, õli; 81 x 100 cm; lõuend

Lopsakalt maalitud silmapaistev lillemaal kunstniku sõjajärgsest perioodist.

(Mai Levin)

„Kalamehed“, 1961

Õli, lõuend; 42,5 x 50,5 cm

Ülaltvaates stseen rikkalikus kalasaagis sumavate kaluritega. Töö paelub elavuse ja ilusa koloriidiga. Rohkelt viljeldud kaluriteema värske isikupärane lahendus.

(Mai Levin)

„Altja“, 1976

Akvarell, paber; lk 43,5 x 63 cm; signatuuriga – esiküljel alla keskel: R. Uutmaa / 1976. a; tagaküljel: R. Uutmaa / „Altja motiiv“ / 1976. a.

Sellel akvarellil on kunstnik jäädvustanud oma sünnipaika, Vergi poolsaarel asuvat kaluriküla, mis on läbikomponeeritud kogu lehepinna ulatuses. Kunstnik on kasutanud puhtaid toone ning toonud rõhutatult esile looduses esinevate värvide kirkust.

(Kadi Asmer)

„Altja rand“, 1974

Akvarell, paber; signatuur esiküljel paremal all: R. Uutmaa, 1974.a.

„Altja rand“, 1967

Akvarell, paber; signatuur esiküljel all paremal: R. Uutmaa, 1967.a.

„Eisma rand“, 1969

Akvarell; signatuur all paremal: R. Uutmaa. 1969.a.

ENSV kalurid

„ENSV kalurid“, 1950–51

Plakati kavand, akvarell; 49,5 x 35 cm

„Kullerkupud“, 1973

Akvarell; 60,4 x 53 cm; signatuur all paremal: R. Uutmaa. 1973. a.

„Lainetav meri“, 1973

Akvarell, paber; 44,2 x 64,2 cm; all paremal: R. Uutmaa 1973. a.

Richard Uutmaa on maalinud korduvalt vaateid lainetavale merele vihmaeelsetes pilvedes taeva all. See akvarell demonstreerib tema meisterlikkust meremaalijana ja akvarellistina eriti ilmekalt. Vahuseid laineharju annab edasi pintslist puutumata valge paberipind, pintslikäsitlus on lakooniline, elaanikas ja elegantne, randa ja taevast elustavad punakad varjundid.

(Mai Levin)

„Muhu maastik“, 1965

Akvarell, paber; lm 36 x 47,5 cm; signatuuriga – esiküljel all paremal: R. Uutmaa /1965. a.; tagaküljel R. Uutmaa / „Muhu maastik“ / 1965

Lääne-Saaremaa ja Muhu vaated on Uutmaa loomingus olulisel kohal, valdavalt on kunstnik neis randades viibinud hilissuvedel ja sügiseti, millele viitab ka antud motiivi „Muhu maastik“ koloriit. Looduse kõrval on kesksele kohale asetatud saareelule iseloomulikud märgid – pukktuulik, talu ja valged kiviaiad.

(Kadi Asmer)

„Motiiv Saaremaalt“, 1967

Akvarell, Lm 39 x 54,5 cm; all paremal: R. Uutmaa. 1967. a.; pöördel: „Motiiv Saaremaalt“1967. a.

„Paadid rannal“, 1967

Akvarell, paber, lm 50 x 70 cm; signatuuriga – esiküljel all paremal: R. Uutmaa. / 1967. a

Kui varasemalt oli Uutmaa pühendunud esmajoones õlimaalile, siis 1960. aastatel hakkas ta järjest rohkem tähelepanu pöörama akvarellile. Esialgu olid need eeltööd suurematele maalidele, kuid 1960. aastate teises pooles valmis juba rida iseseisvaid teoseid ning sellest perioodist pärinevadki Uutmaa säravamad akvarellinäited Saaremaalt, Altjalt, Eismalt ja Lõuna-Eestist. Selle järgselt tõstis kunstikriitika ta akvarellistide seas üheks silmapaistvamaks ja tugevamaks esindajaks. Akvarellil „Paadid rannal“ on kunstnik jäädvustanud tõenäoliselt oma sünnipaika – Vergi poolsaarel asuvat Altja kaluriküla.

(Kadi Asmer)

„Päevalilled, pihlakad ja punane linik“, 1975

Akvarell, paber; lm 64,7 x 88,2 cm; signatuur all paremal

1960ndatel rajas Richard Uutmaa endale suvekodu Eismale. Ateljeeaknast avanes vaade lahele, mis oli taustaks akna ette seatud vaikeludele lilledest ja viljadest, mis toretsesid varasügiseses värvirikkuses. Uutmaa oli virtuooslik akvarellist. Seda tehnikat on ta intensiivselt viljelenud 1960.–70. aastatel, kusjuures tema palett muutus aina säravamaks. Rohkesti maalis ta sellal motiive oma suvekodust Eismal, sealhulgas ateljeeaknast avanevad vaateid või lilleseadeid akna ees. Ta oli ka meisterlik lillemaalija, kes eelistas koduaias kasvavaid või koduümbrusest korjatud lilli. Monograafias „Richard Uutmaa. Armastades Eestimaad“ (Tln 2008) on töö fikseeritud kataloogis (nr A 124).

(Mai Levin)

„Rannaküla“, 1972

Akvarell; vm 48,7 x 69,8 cm; all paremal: R. Uutmaa. 1972. a.

Selle akvarelli teeb Richard Uutmaa loomingus eriliseks tema erandlikum kompositsioon. On ju Uutmaa keskendunud rannavaadetele ning üllatab pigem oma tehnilise veatuse ja emotsionaalsusega kui motiivi uudsusega. Sellel teosel on aga peategelaseks mitte tavapärane rannajoon, vaid prominentselt ühe ajastuhõngulise rannaküla esiplaanil paiknevad paadid, muutudes rannaelu jätkumise sümboliks.

(Piia Ausman)

„Rannamaastik Altjalt“, 1976

Akvarell, paber; 57 x 76 cm; vm 41,7 x 61 cm

„Saaremaa maastik tuulikuga“, 1976

Akvarell; 55,7 x 75,5 cm; all paremal: R. Uutmaa. 1976. a. All vesimärk: J.PERRIGOT ARCHES SPECIAL MBM (France)

Teos on fikseeritud monograafias „Richard Uutmaa. Armastades Eestimaad“ (Tln 2008, A 133). Richard Uutmaa viimaste eluaastate värvisäravad akvarellid on maalitud kvaliteetsel prantsuse paberil, mis aitab nende mõjule kaasa. Saaremaa külamaastik oli üks tema kinnismotiive.

(Mai Levin)

„Vainupea“, 1973

Akvarell; 51 x 73 cm; all paremal: R. Uutmaa. 1973. a.; pöördel all keskel: Vainupea.73 51 x 73; pöördel ülal: T.U. 30 Näitus 80

Teos on reprodutseeritud monograafias „Richard Uutmaa. Armastades Eestimaad“ (Tln 2008, lk 268; monograafias kataloogiosas A 107, lk 323). Oli eksponeeritud Uutmaa isikunäitusel Eesti Kunstimuuseumis 1980. aastal. Vainupea (Vainopea) – kunagi üks elavamaid sadamaid põhjarannikul – on kaks kilomeetrit Eismast lääne pool, ilusa rannaga, mida Uutmaa on siin väga täpselt kujutanud.

(Mai Levin)

„Viru värav“, 1973

Akvarell; 50,7 x 73 cm; all paremal: R. Uutmaa. 1973. a.

Teos on fikseeritud monograafias „Richard Uutmaa. Armastades Eestimaad“ (Tln 2008, lk 323, A 112). Viru värav (õieti eelvärav) on kunstis üks populaarsemaid vana Tallinna motiive. Mitmed kunstnikud on teda just sellest vaatenurgast – Vallikraavi tänavalt – kujutanud. Uutmaa käsitluses mõjub ta romantiliselt iseäranis soojatoonilise koloriidi tõttu.

(Mai Levin)

„Vergi rand“, 1976

Akvarell, paber; signatur esiküljel all paremal: R.Uutmaa.1976.a.

„Altja rand“, 1970

Õli, lõuend; signatuur esiküljel all paremal: R. Uutmaa, 1970.a.

„Altja rannamaastik“, 1973

Õli, lõuend; signatuur all paremal: R. Uutmaa, 1973.a.

„Hilissuvine natüürmort“, 1974

Õli, lõuend; 74 x 100 cm; all paremal: R. Uutmaa. 1974. a.

Üks kunstniku hilisloomingu suurejoonelisemaid natüürmorte, harmooniline oma värvirikkuses, maalitud hea hooga, vahel pintslivarrega kergelt vorme markeerides. Omamoodi hommage Eisma suvekodu aiale ning kodumaisele viljakandvale loodusele üldse.

(Mai Levin)

„Jerevani vaade“, 1947

Õli, papp; 50 x 70 cm; all paremal: R Uutmaa; pöördel: R. Uutmaa „Erevani vaade“ 1947. a Armeenia

Pallaslane Richard Uutmaa pääses välismaale vaid kahel korral elus. Üks neist oli põgus juhusõit Soome tema nooruspõlves ning teine loomeretk Armeeniasse, kuhu Uutmaa sõitis koos Eduard Einmanniga. 1948 aastal korraldati Tallinna Kunstihoones 1946. ja 1947. aastal Armeenias käinute teostest matkatööde näitus, et kauge ja eksootilise vennasvabariigi ilust ka kohalikele pajatada.

Andeka kunstnikuna ei tekitanud lõunamaise valguse kujutamine Uutmaale probleeme, see soe ja lämmatav õhk on tal hästi tabatud. Tänav, mida maalil on kujutatud, on saanud nime Armeenia ühe rahvuskangelase Khavhatur Aboviani järgi, kelle luuleridu siiani tsiteeritakse. Jalakäijaile reserveeritud alal on kunstnikku võlunud lisaks arhitektuurile ning silmapiiril paistvatele mägedele ka kohalike värvikad rõivad, mille ta tähelepaneliku pealtvaatajana on igaveseks ajalukku jäädvustanud. Teos on reprodutseeritud Frits Mati monograafias „Richard Uutmaa“ (Tallinn, 1966, lk 15).

(Mai Levin)

„Kalarand kuuskedega“, 1940. aastate lõpupool

Õli, lõuend; 59,8 x 80,5 cm; all paremal: R. Uutmaa; pöördel alusraamil ülal: Uutmaa 60 x 81; algne raam

Nimetatud perioodil tõmbus Richard Uutmaa palett järk-järgult tagasihoidlikumaks, ent meisterlik on ta ikka. Huvitav on kompositsioon tumedate kuuskedega esiplaanil, mille vahelt avaneb vaade lahele ja päikesepaistelisele kalarannale võrgukuuride ja paatide juures askeldavate inimestega. Maalilaadiga sobib algne raam.

(Mai Levin)

„Kalurid merel“, 1953

Eskiis; õli, papp; 24,7 x 34,7 cm; all paremal: R. Uutmaa

Ilus, värskelt maalitud eskiis Eesti Kunstimuuseumis asuvale suurele maalile „Kalurid merel“ (1953). Uutmaa maalis merd meisterlikult juba 1930. aastate lõpus, ent tema suuremad ja virtuooslikumad mariinid sündisid 1950. aastatel.

(Mai Levin)

„Kalurid merel“, 1953

Eskiis; õli, papp; 24,7 x 34,7 cm; all paremal: R. Uutmaa

Ilus, värskelt maalitud eskiis Eesti Kunstimuuseumis asuvale suurele maalile „Kalurid merel“ (1953). Uutmaa maalis merd meisterlikult juba 1930. aastate lõpus, ent tema suuremad ja virtuooslikumad mariinid sündisid 1950. aastatel.

(Mai Levin)

„Kunstniku suvila Eismal“, 1976

Õli, lõuend; signatuur esiküljel all paremal: R. Uutmaa, 1976.a.

„Lilleväli“, 1959

Õli, papp; 50 x 70 cm; all paremal: R. Uutmaa 59

Käesolev teos pärineb Uutmaa heledast impressionistlikust perioodist, mil ta kasutas täppivat tehnikat ja maalis sageli puhta valgega õilmitsevat loodust („Õitsvad õunapuud“, 1958). Sageli maalis ta tollal intiimselt mõjuvaid motiive. Teos on esindatud ka 2020. aasta Allee galerii näitusel „Richard Uutmaa 115 – pärleid erakogudest“.

(Mai Levin)

„Loojangu eel“, 1975

Õli, papp; 50,5 x 69 cm; all paremal: R. Uutmaa. 1975.

Kunstniku hilisperioodile tüüpiline teos oma värvipalangus ja romantilises tundetoonis.

(Mai Levin)

„Meremaastik“, 1962

Õli, lõuend; 50 x 70 cm; signeeritud ja dateeritud musta värviga all paremal: R. Uutmaa 72 a.

„Meri“, 1974

Õli, papp; 50 x 70 cm; signatuur all paremal

„Pärnu sadam“, 1957

Õli, kartong; 35 x 50 cm; all paremal: R. Uutmaa 57 a

Pärast Stalini surma 1953. aastal muutus kunstielu Eestis vabamaks ning taas tõusis au sisse impressionism, mida Uutmaa armastas. Jätkuvalt korraldati aga konkreetse ülesandega komandeeringuid ning nii saadeti Uutmaa koos Evald Okasega Pärnusse jäädvustama sealset mehhaniseeritud kalavastuvõtupunkti, kust kala pumbati otse tehasesse. Kirgliku merearmastajana ei valmistanud Uutmaale taoline ülesanne raskusi – värske tuuleõhk ja pumbajaama saabuvad kalalaevad mõjusid tema meeleaistinguile ainult inspireerivalt. Kuigi tellimus esitati vastuvõtupunkti jäädvustamisele, on kunstnik talle omaselt tähelepanu pööranud ka ümbritsevale keskkonnale ning päikeses mängivatele varjudele.

(Mai Levin)

„Sügismaastik“, 1977

Õli, papp; 50 x 70 cm; all paremal: R. Uutmaa. 1977. a.

Richard Uutmaa armastas Eestimaa loodust ja maastikke. Enamus ta töid põhinesid põhjalikel kavanditel, mida ta koos tütrega looduses käies joonistas ning millest hiljem stuudios imetabaselt sarnased teosed valmisid. Käesolev kuldselt särav kasemets on üks meistri viimaseid töid. Sügiskollaseid kaski on ta maalinud juba 1950. aastatel, ent sügavad sügisesed värvid köitsid teda iseäranis hilisperioodil. Taoline kirev värvilõõm valitses näiteks tema akvarellide näitusel Tallinna Kunstisalongis 1975. aastal.

(Mai Levin)

„Talutare“, 1941

Õli, lõuend; 52 x 60 cm; all paremal: R. Uutmaa 1941; pöördel: „Talutare“ 1941 a. R. Uutmaa

„Toompea“, 1970

Õli, lõuend; 60 x 80 cm; all paremal: R. Uutmaa. / 1977. a.; tagaküljel: R. Uutmaa. / „Meri“ / 1977. a.

Peamiselt meremaalijana tuntud Richard Uutmaa loomingus kohtab üksikuid näiteid ka linnaruumist, esmajoones Tallinnast, mis sai tema kodulinnaks 1944. aastal, mil ta kutsuti pealinna õpetama ning ühtlasi seadis ta oma ateljee sisse Tallinna Kunstihoonesse. Sellest alates ilmuvad Uutmaa motiivivalikusse vaated Vabaduse väljakule ning vanalinna katustele ja tornidele. Tähelepanuväärne on, et kunstnik ei ole kaotanud kontakti loodusega ka keset linnaruumi ning on jäädvustanud vaateid erinevatel aastaaegadel ja ilmastikuoludes. „Toompea“ kuulub ajajärku, mil Uutmaa loomingus on nähtavad mitmed pallasliku maalikooli edasiarendused – avaldub see vabas ja rõõmsas värvi- ja vormikäsitluses.

(Kadri Asmer)

„Õhtuvalgus rannal“, 1960

Õli, lõuend; 50 x 70 cm; all paremal: R Uutmaa 60.

Põhja-Eesti rannikud olid Uutmaale otsekui Collioure või Saint-Tropez mõnele prantsuse maalijale. Ka üks tema lemmikkunstnikke oli prantslane Claude Monet, kes on ilmselt meistrit ka veidi mõjutanud. „Õhtuvalgus rannal“ on just taoline hoogne ja värviküllane impressionistlik maal, mille kohta kehtivad hästi Uutmaa enda sõnad: „Need värvid, mida ma hetkel näen, ei kordu enam kunagi.“

(Mai Levin)

„Purjekad“, 1951

Maal, õli; 38,2 x 55,1 cm; vineer; signeeritud ja dateeritud